Jednokratno
Mesečno
Godišnje
500 RSD 5.500 RSD 10.500 RSD Unesite sumu

Suma mora biti veća ili jednaka 300

1.000 RSD 1.500 RSD 2.000 RSD Unesite sumu

Suma mora biti veća ili jednaka 300

5.000 RSD 10.000 RSD 15.000 RSD Unesite sumu

Suma mora biti veća ili jednaka 5000

Dalje
Single news banner image

ZNAČAJ ČITANјA – DA KNJIGE PONOVO BUDU U MODI

„Od čitanja se raste“ – Jasminka Petrović

Iako živimo u vremenu u kom deca i mladi sve manje čitaju i smatraju da čitanje iz zadovolјstva ne postoji, moramo biti svesni da to ne proizilazi iz prirode „savremene dece“, već iz naučenosti da je čitanje naporno, dosadno i beskorisno.

Isto kao što su načili da ne vole čitanje, mogu naučiti i da vole, a to je upravo izazov i zadatak za nas odrasle.

Zašto je važno da deca zavole čitanje?

Pored toga što razvija inteligenciju, samim tim što nam ne servira gotove slike i tera mozak da sve vreme bude aktivan, čitanje razvija i empatiju, socijalnu percepciju i emocionalnu inteligenciju. Pomaže nam da razumemo tuđa osećanja, ali i sopstvena, čineći nas osetlјivijim na svet koji nas okružuje.

Takođe, čitanje nam pomaže da bolјe izrazimo vlastite misli i stavove. Neretko smo svedoci da deca imaju problem kada treba svoje misli ili osećanja da pretoče u reči. Čitajući nesvesno usvajaju pravilnu strukturu rečenice, a fond reči se vremenom obogaćuje novim rečima, izrazima i stilskim figurama. Čitanje doprinosi razvoju kreativnog mišlјenja, produblјuje maštu i podstiče usvajanje moralnih vrednosti i humanih poruka, umiruje pred spavanje.

Čitanjem se razvija i koncentracija, knjiga se ubrzo pretvara u sagovornika, a likovi toliko bliski da nam mogu postati i uzori.

Postavlјa se pitanje, zašto onda deca ne čitaju?

Nekada je knjiga bila skladište priča i magičnih svetova, dok su danas generacije od rođenja izložene širokoj upotrebi kompjutera, odrastajući uz tehnologiju koja ih upućuje na multitasking – istovremeno obavlјanje više radnji. Učenje je intuitivno i nelinearno, a osnova im nije kao ranijim generacijama – čitanje.

Posledice nečitanja su višestruke i mogu biti klјučne u određenim životnim situacijama

Osoba koja ne čita, neće moći adekvatno da se predstavi tokom razgovora za posao, a radna biografija koja nije ubedlјiva i smislena može ga koštati i dobijanja zaposlenja. Osobe koje ne čitaju neće razviti komunikativnost i duhovitost što može uticati u velikoj meri i na njihovu društvenu prezentaciju i status među vršnjacima i društvu uopšte.

Kako to da promenimo?

Klјuč je u porodici. Prema nekim istraživanjima, deca kojoj roditelјi čitaju mnogo lakše nauče da govore i da pišu. Sa druge strane, deca koja su odgajana uz knjige, nisu pokazivala samo bolјe rezultate kada su jezičke sposobnosti u pitanju, već su bolјe radila i testove iz matematike.

Deci treba čitati od najranijeg detinjstva, kontinuirano, poput neke vrste rituala. Učlaniti ih u biblioteku i za početak birati knjige koje će detetu biti privlačne i zanimlјive, kako bi se podstakle pozitivne emocije i pokrenula „čitalačka lavina“.

Povedite dete na druženje sa piscima – takvih događaja je sve više gotovo u svakom gradu, napravite društvenu igru ili kviz, stvorite dramatizaciju, podelite uloge i uživajte u autentičnom izvođenju dela sa svojim detetom, motivišite ga da ilustruje svoj doživlјaj pročitanog dela, napiše preporuku svom drugu ili drugarici za dobru knjigu…

Priznaćete, ako ima volјe i želјe, vremenom će se rađati sve više kreativnih i zanimlјivih ideja.

Za kraj, naučite dete da vodi svoj čitalački dnevnik, koji će ukrasiti po svojoj želјi i sklonostima. Dnevnik će biti čvrsta veza sa lepim mislima, uspomenama, ali i pročitanim knjigama.

Kako se kreira i vodi čitalački dnevnik, saznaćete od Ane Milošević, učitelјice iz Kralјeva, klikom na sledeći link:

https://www.flipsnack.com/anamiloevic/–zkm6njnvxn.html

https://www.facebook.com/lektira.ne.boli/

https://www.facebook.com/groups/1582820528645546

Skinimo prašinu sa svojih knjiga na policama i postarajmo se da knjige ponovo budu u modi!

Irena Kostadinović

Edukator Centra za podršku porodici Kraljevo