Autor: Prof. dr Nevena Čalovska Hercog
1.VREME SA DECOM “JEDAN NA JEDAN”
Ne možete da nastavite svakodnevnicu ? Škole su zatvorene? Zabrinuti ste?
Normalno je da ste pod stresom i opterećeni.
Zatvorene škole su isto i šansa da popravimo naš odnos sa decom i mladima. Za provođenje vermena jedan na jedan nisu potrebna sredstva i može biti zabavno.
Pomaže da se deca osećaju voljeno, sigurno i da su važna.
Odvojite vreme koje ćete provesti sa svakim detetom
To može da traje 20 minuta ili duže-zavisi od Vas. Može da bude u istom terminu svakog dana, da bi deca i mladi to očekivali u određenoim predvidivom ritmu.
Pitajte svako dete šta bi volelo da radi?
Mogućnost izbora je važna za samopouzdanje. Ukoliko predlažu aktivnost koja nije u skladu sa fizičkom distancom, to je trenutak da o tome razgovarate.
Ideje za malo dete:
- Imitirajte njihove izraze lica i zvuke
- Pevajte, pravite muziku sa kašikama i čašama
- Ređajte čaše ili kocke
- Pričajte priče , čitajte knjigu ili gledajte slike
UGASITE TELEVIZOR I TELEFON. OVO JE VREME BEZ TEMA VEZANIH ZA VIRUS!
Ideje za vaše malo dete
- Čitajte knjigu ili gledajte slike
- Crtajte bojicama ili olovkama
- Igrajte ili pevajte
- Uradite neki kućni posao zajedno-napravite igru od čišćenja ili spremanja
- Pomozite sa domaćim zadacima
Ideje za vašeg tinejdžera
- Razgovarajte o nečemu što ih zanima: sport, televizija, poznate ličnosti, prijatelji
- Spremite zajedno omiljeno jelo
- Vežbajte uz njihovu omiljenu muziku
Slušajte ih, gledajte ih. Posvetite im svoju punu pažnju!
- OSTANITE POZITIVNI
Teško je ostati pozitivan kada nas deca iritiraju. Često reagujemo sa “prestani”. Ipak, veće su šanse da nas deca poslušaju ako im dajemo pozitivna uputstva i mnogo pohvala za ono što čine dobro.
Kažite im kakvo ponašanje očekujete od njih:
Koristite pozitivni, afirmativni jezik: “Molim te sredi garderobu” umesto “Nemoj da praviš nered” !
Sve je u načinu komunikacije jer vika samo pojačava stres i ljutnju i kod Vas i kod deteta.
Pohvalite dete koje se dobro ponaša:
Pohvalite dete za nešto što je dobro uradilo. Time stimulišete dobro ponašanje.
Budite realni: Može li dete da izvede to što od njega tražite?
Pomozite detetu da ostane povezano: mladim osobama je veoma potrebna komunikacija sa prijateljima, vršnjacima…Pomozite detetu da koristi društvene mreže i druge bezbedne načine komunikacije. To je nešto što možete zajedno da radite.
- ORGANIZUJTE SE
Kovid-19 je izmenio rad, dom i uobičajenu rutinu. Ovo je teško za decu, mlade i za Vas.
Uspostavljanje nove rutine može biti od pomoći.
Uspostavite fleksibilnu i konzistentnu dnevnu rutinu:
- Napravite raspored za Vas i decu sa odvojenim vremenom za određene aktivnosti. Ovo može da im pomogne da se osećaju sigurno i da se dobro ponašaju.
- Deca i mladi mogu da pomognu u uspostavljanju dnevnih sadržaja-npr rasporeda časova. Deca će lako prihvatiti ovakve zadatke.
- Uključite fizičko vežbanje svakog dana- ovo pomaže za stres kod dece i reguliše nivo energije.
Naučite dete da održava bezbednu socijalnu distancu:
- Koliko je moguće izvodite decu napolje.
- Pišite pisma ili crtajte crteže koje ćete podeliti sa drugima.
- Govorite detetu da ste na sigurnom. Slušajte ih i njihove savete predloge shvatajte ozbiljno.
Učinite pranje ruku i održavanje higijene zabavnim:
- Napravite pesmu od 20 sekundi za pranje ruku. Dajte deci poene i pohvale za redovno pranje ruku.
- Napravite igru da vidite ko će najmanje puta dodirnuti lice, sa nagradom za najmanji broj dodira.
Zapamtite da ste Vi primer za ponašanje deteta:
Ako držite distancu od drugih ljudi deca će učiti od Vas!
Na kraju svakog dana odvojite malo vremena da razmislite o proteklom danu. Podelite sa detetom jednu pozitivnu i zabavnu aktivnost koju ste uradili.
Pohvalite sebe za uspešno obavljen dan.
- PROBLEMI U PONAŠANJU
Sva deca se nekada neposlušna. To je normalno za decu kada su umorna, uplašena, gladna ili kada uče da budu nezavisna.
Primećujete da počinjete da vičete? Dajte sebi pauzu od 10 sekundi. Duboko udahnite i izdahnite pet puta. Potom se potrudite da odgovorite na miran način. Milionima roditelja ova tehnika pomaže.
Koristite uskraćivanja, lišavanja
Sagledavanje posledica problematičnog ponašanja, uskraćivanje tj. lišavanje pomažu deci da nauče da budu odgovorna za ono što rade. Ovo takođe obezbeđuje kontrolisanu disciplinu. Ovaj način je efikasniji od vikanja, pretni i sl.
- Dajte detetu mogućnost da posluša Vaša uputstva pre nego što mu “pripretite” neželjenim posledicama.
- Trudite se da ostanete mirni dok saopštavate lišavanje, uskraćivanje.
- Budite sigurni da možete da sprovedete uskraćivanje. Npr. oduzimanje tinejdzeru mobilnog telefona na ceo dan je skoro nemoguće, ali na jedan sat je izvodljivo.
- Nakon izvršavanja “kazne” dajte detetu priliku da uradi nešto dobro i za to ga pohvalite.
Preusmerite “loše” ponašanje
- Primetite neželjeno ponašanje dovoljno rano i preusmerite pažnju deteta na dobro ponašanje.
- Prekinite ga pre nego što počne! Kada postanu nemirni možete im skrenuti pažnju sa nečim interesantnim i zabavnim: “ Hajde da igramo jednu igru!”
Vreme provedeno “jedan na jedan”, pohvale za dobro ponašanje, i doslednost u navikama smanjiće neželjeno i protestno ponašanje.
Deci i tinejdžerima dajte jednostavne zadatke za koje će biti odgovorni. Pri tome budite sigurno da to mogu da izvedu i pohvalite ih nakon izvedbe.
- OSTANITE SMIRENI I SAVLADAJTE STRES
Ovo je vreme stresa.
Vodite računa o sebi, samo tako možete biti podrška svom detetu.
Niste sami: Milioni ljudi imaju iste strahove kao i Vi. Nađite nekoga s kim možete da razgovarate o tome kako se osećate. Izbegavajte medije koji Vas uznemiravaju i stvaraju osećaj panike.
Napravite pauzu
Ponekad Vam je potreban odmor. Kada dete spava činite nešto zabavno ili nešto što Vas opušta. Napravite spisak zdravih aktivnosti koje želite da radite. Vi to zaslužujete!
Slušajte svoju decu
Budite otvoreni i slušajte decu! Ona zahtevaju Vašu podršku i uverenje da je sve u redu. Saslušajte decu kada Vam govore kako se osećaju! Prihvatite njihova osećanja i utešite ih!
Jednominutne aktivnosti koje možete koristiti kada ste pod stresom ili zabrinuti:
Korak 1 : Postavljanje
Nađite udobno poziciju za sedenje, sa nogama na podu i rukama u krilu. Zatvorite oči ako Vam je udobno.
Korak 2 : Misli, osećanja, telo
- Piatajte sebe : “ O čemu sada razmišljam? ”
- Zabeležite svoje misli. Zabeležite da li su pozitivne ili negativne.
- Primetite kako se emotivno osećate. Zabeležite da li su Vaša osećanja radosna ili ne.
- Primetite kako se osećate telesno. Zabeležite bilo šta što Vam pričinjava bol ili napetost.
Korak 3 : Usredredite se na Vaše disanje
- Slušajte Vaše disanje, vazduh što udišete i izdišete
- Možete da stavite ruku na stomak i da pratite kako se diže i spušta pri svakom dahu.
- Možete reći sebi: “Sve je u redi. Šta je tu je, ja sam dobro.”
- Potom, neko vreme samo slušajte disanje
Korak 4 : Vraćanje nazad
- Primetite kako se Vaše celo telo oseća.
- Slušajte zvuke prostorije u kojoj se nalazite.
Korak 5 : Refleksija
- Pomislite : “ Da li se uopšte osećam drugačije?”
- Kada završite, otvorite oči.
Pravljenje pauze može biti korisno i kada Vas dete naljuti, kada je uradilo nešto loše. Daje Vam priliku da se smirite. Čak i nekoliko udaha i izdaha može da napravi razliku. Isto tako ovo možete raditi i sa decom.
- RAZGOVOR U VEZI Kovid-19
Imajte volje za razgovor. Deca su već nešto saznala. Tišina i tajne neće zaštiti decu. Iskrenosti I otvorenost hoće. Razmislite koliko mogu da razumeju. Vi ih najbolje poznajete!
Budite otvoreni i slušajte.
Dozvolite Vašoj deci da slobodno govore. Otvoreno im postavljajte pitanja i saznajte šta već znaju.
Budite iskreni.
Uvek na njihova pitanja odgovarajte iskreno. Razmislite koliko godina ima Vaše dete i koliko može da razume.
Podržite ih.
Vaše dete može biti uplašeno i/ili zbunjeno. Dajte im mogućnost da Vam kažu kako se osećaju I budite tu za njih.
U redu je ako nemate sve odgovore.
Dobro je reći: “ Ne znamo sve, ali ćemo potruditi da saznamo.” Iskoristite ovo kao mogućnost da naučite nešto novo sa Vašom decom.
Ima mngo priča koje kruže okolo, koristite proverene izvore informisanja.
Junaci, a ne nasilnici.
Objasnite deci da Kovid-19 nema veze sa izgledom, poreklom ili jezikom koji neko govori. Kažite detetu da može da saoseća sa bolesnima i onima koji se brinu za njih.
Pronađite priče o ljudima koji rade na tome da zaustave zarazu i brinu o bolesnima.
Proverite da li su vaša deca dobro. Recite im da se brinete o njima i da mogu da razgovaraju sa vama u svako doba.
Potom, radite nešto zabavno!
Brošuru možete preuzeti OVDE.