VAŽNOST OBRAZOVANJA

„Obrazovanje, to je ono što ostane nakon što zaboravite sve što ste naučili u školi.“

Albert Einstein

Od svog rođenja dete istražuje svet oko sebe i svoje mogućnosti. Dobro osmišljenim programom obrazovanja podstičemo ga da razvija svoje veštine i načine ponašnja, da uči, istražuje i stvara. Uspešan razvoj dece u njihovom ranom detinjstvu je preduslov svih kasnijih uspeha u životu.

Predškolsko obrazovanje igra veliku ulogu u razvoju deteta. Ono unapređuje zdravlje, obrazovna postignuća, radnu produktivnost. Potrebno je roditelje bolje upoznati sa prednostima i dobrobiti od predškolskog obrazovanja. Predškolsko obrazovanje ima dve glavne funkcije. Prvo, ono podstiče rani razvoj dece, a drugo, omogućava roditeljima da se angažuju na tržištu rada ili nastave sa svojim obrazovanjem dok su deca zbrinuta u vrtiću. Koristi od ranog učenja manifestuju se na više načina. Prvo, deca su uspešnija u školi. Drugo, zdravlje dece se popravlja. Treće, manje je verovatno da će ova deca, kada odrastu, da se upuste u kriminalna i druga disfunkcionalna ponašanja. I na kraju, tu je i širi socio-ekonomski aspekt: opada stopa nezaposlenosti, a prosečna zarada raste.

Ulaganje u dete kroz učenje u ranom uzrastu i bolja pripremljenost za školu povećavaju verovatnoću da dečaci i devojčice završe osnovnu školu. Deca koja idu u osnovnu i srednju školu najbolje uče kada roditelji pokažu određenu dozu interesovanja za njihovo obrazovanje.

Roditelj je tu da pruži podršku i da savete, ali mora da pazi da ne pretera i da ipak ostavi malo prostora za samostalni razvoj deteta.

Evo nekoliko saveta koji će vam pomoći u tome:

Podstaknite dobre navike

Ono što vaše dete radi van učionice igra veliku ulogu u daljem napretku i uspehu. Ako vam dete ima poteškoća prilikom buđenja ujutru, terajte ga da ide u krevet ranije. Ako ne može da se skoncentriše na domaći, nađite mu neko mirno mesto gde će moći nesmetano da uči.

Pomozite detetu da uspostavi rutinu

Mnogi tinejdžeri se muče sa organizovanjem vremena i tu im treba vaša pomoć. Napravite dnevni raspored i odredite kada treba da se radi domaći, a kada se odmara, ide napolje ili pomaže oko kuće. Najbolje je da se domaći uradi što pre. Ako se ostavi za kraj, dete možda bude umorno pa će mu biti teže da radi.

Ograničite korišćenje elektronskih uređaja

Obratite pažnju da dete  ne koristi preterano kompjuter, televizor i telefon, te da ne ide na Fejsbuk kad treba da se radi domaći. Ako stalno odugovlači sa domaćim, preći će mu u naviku.

Pokažite interesovanje

Pričajte sa detetom o dešavanjima u školi i van nje. Pričajte o lekcijama, domaćim, kontrolnim zadacima, i slično. Dajte detetu priliku da priča o problemima i uspesima u učionici. Dobro bi bilo i da pričate o budućim planovima, čime bi želeli da se bave, koju srednju školu da upišu, koji fakultet itd. Ako vi ne pokazujete interesovanje i ambiciju, neće ni vaše dete.

 

Budite uzor

Samo zato što ste završili školu ne znači da treba da odustanete od obrazovanja. Poželjno je da čitate što više dok ste u kući jer ćete biti uzor detetu, a i vi ćete napredovati i biti obrazovaniji. Možete i krenuti na kurs stranog jezika ili nešto slično. Pokažite detetu da vam je stalo do obrazovanja. Ako samo pričate a ništa ne radite, dete će to primetiti. Često je ponašanje roditelja u suprotnosti sa onim što roditelji govore i traže od dece. U takvim situacijama dete će se gotovo uvek ugledati na ono što roditelj čini a ne na ono što govori. Upravo to je mehanizam putem kog roditelji prenose mnogo toga dobrog ali i lošeg na svoju decu bez namere da to učine.

Kako deca odrastaju tako roditelji postaju sve manje važni uzori, ali sve veći značaj dobijaju vršnjaci, nastavnici, ili duge osobe koje doživljavaju kao autoritete.. Ova vrsta učenja ima veoma važnu ulogu u formiranju vlastitog i socijalnog identiteta.

U ranom školskom periodu dete je još uvek uveliko oslonjeno na svoju porodicu, ali ulaskom u pubertet, prioriteti se menjaju. Deca žele što pre da odrastu, žele da budu samostalna i traže svoj identitet. Uticaj porodice počinje da se zamenjuje uticajem vršnjaka, iako se veoma retko u potpunosti napušta. Deca postaju otvorenija za nova iskustva, žele da probaju nove stvari, drugačije od onih na koje su navikla do sad. Uticaj vršnjaka u ovom periodu je najsnažniji. Deca moraju biti izuzetno zrela na svim poljima, kako bi se oduprela, eventualnom, negativnom uticaju.

 

Svakog dana se posvetite svom detetu najviše što možete. Zajedničke porodične aktivnosti su od izuzetnog značaja za zdravo funkcionisanje deteta. Bez obzira na finansijske mogućnosti, uvek se možete dobro provesti. Verujte, nećete zažaliti!

 

Autor teksta: Adrijana Vuković

 

Ovaj tekst deo je publikacije pripremljene u svrhu širenja važnosti obrazovanja dece, u okviru projekta „Jačanje romskih porodica u Zemunu za veću zaposlenost“, koji je sprovela Fondacija SOS Dečija sela Srbija u partnerstvu sa Gradskom opštinom Zemun, uz podršku SKGO. Projekat je finansirala Evropska unija.

Publikaciju možete preuzeti OVDE

Za sadržinu ove publikacije isključivo su odgovorni SOS Dečija sela Srbija, GO Zemun i SKGO i ta sadržina nipošto ne izražava zvanične stavove Evropske unije.